Thursday, August 27, 2009

Rindu Pada Dia......

Salam,

Di ramadhan yang ke7 ini hati saya terasa sangat sayu. Kali ini merdeka disambut seiring dengan Ramadhan... maka ingatannya saya segera mengingati masa lalu. Saya rindukan dia. Rindu sangat2. Dahulu, abah waktu bulan merdeka, akan berusaha bersungguh-sungguh dengan penuh semangat mengibarkan bendera di depan rumah kami. Abah seumur hidupnya tidak pernah ketinggalan mendengar berita nasional. Abah kenal dan hafal nama-nama menteri. Haha, cuba tanya saya nama menteri, confirm saya fail.
Kini, rumah kami tiada bendera...rasanya mahu meletakkannya pun pasti emak akan kesedihan.
Ramadhan juga sewaktu sahur, ketika jam berbunyi dan emak sudah ke dapur maka tidak beberapa saat, suara abah pasti bergema. "Linda, bangun! Tak tolong mak?" Suara garau abah akan saya ingat sampai bila-bila! Kini, saya yang akan mengejut emak, memanaskan lauk, memasak air, buat air teh, menyendukkan semuanya dan menemankan emak bersahur. Yalah, sebulan berpuasa saya hanya berpeluang bersahur beberapa kali saja dengan emak.
Sempat saya berbual dengan emak semasa awal Ramadhan hari tu. Mak kata, rupa-rupanya selera long dengan angah sama juga dengan abah. Kalau raya, mesti ada ayam masak kari. Abah memang suka lauk kari. Dan semalam saya pun memasak kari daging campur dengan sayur kobis. Lauk kegemaran abah!Manis dan rangup kobis...mhmmm memang sedap!
Lagi satu lauk kegemaran abah yang saya juga sangat-sangat suka adalah sambal goreng tempe. Diletakkan dengan daun bawang dan sedikit santan. Memang sedap. Abah semasa hayatnya memang tidak pandai makan banyak jenis lauk. Nasi dan sejenis lauk sudah cukup. Tidak seperti kami... hehehe...kalau lauk penuh di meja, alamatnya penuh juga di dalam pinggan.
Lagi dua makanan kegemaran abah adalah air soya dan murtabak. Ya, yang ini juga saya ikut sama minat. Kegemaran abah yang saya tidak minat adalah ikan keli! Hehe...yang itu saya surrendered!
Saya akan menjadi pemandu berhemah jika abah duduk di sebelah saya. Mana tidaknya, jika meter saya melebihi seratus, abah akan berkata, "Laju ehh?"
Dan jika saya memotong di garisan berkembar, sure kena membebel. Dan lagi satu kepandaian abah adalah dalam kira mengira. Hehe...jangan tipu abah tentang ilmu hisabnya.
Mhmm...rindu pada dia. Dan kerinduan itu saya atasi dengan bacaan surah Yasin dan nama abah tidak pernah lepas dari doa saya setiap kali selepas solat. Jerih payah abah membesarkan kami dengan rezeki sebagai seorang penarik beca...tidak akan ada tandingannya. Semoga roh abah sentiasa dicucuri rahmat. Ya ALLAH, KAU lapangkanlah kubur abahku, KAU rahmatilah dirinya dengan kasih sayangMU. Moga dia tenang disana dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin

5 comments:

dhiya zafira said...

Salam...

alahai...sedihnya lynn...terus ingatan melayang pada arwah ayah aku...kali ni tahun ke3 ya kita tanpa mereka....

semoga abah n ayah bahagia dalam perjalanan abadi...aminn

Lynn Dayana said...

Salam...
Ya, mendengar lagu Kurung Biru sambil baca komen ko ni, menitis lagi airmata aku. Sayu...

sueaiilee said...

salam kekawan...

sedihh sich aku baca pagi2 nih..mphhh..semua merasa kehilangan...

JHaZ KiTaRo said...

sedih pula rasa baca entry ni.. anyway, salam ramadhan dari penuntut di bumi Eire.. blog hopping.. rajin2, lompat laa ke blog hamba.. :)

Lynn Dayana said...

Salam Sue,
Ya, kita semua akan tetap merasa kehilangan org yg kita sayang...
JHazkitaro,
Terima kasih kerana melompat dr jauh... Salam merdeka!