Sunday, November 11, 2012

Celoteh sampai letih

Ahad,

Kereta sudah siap diambil dari workshop. Alhamdulillah. Menggigil kaki bila nak bawak keta kuar dr workshop...maklumlah sejak operations in May, x bawa keta kecuali masa puasa n raya ke 5 dah eksiden. Ops... Panik seketika jadinya.

Mak saya sedih hari ini. Ada operasi gotong royong di kawasan tanah kerajaan yg bersebelahan dengan rumah kami ini. Selama 25 tahun duduk sini, macam2 hasil tanaman yg kami dah rasa di situ. Teringat zaman remaja, tolong mak kutip kacang panjang, petik daun selom, petik cili, pucuk ubi... sekarang lapang dah. Yg paling sayang, tentunya pokok nangka yang buahnya manis dan lazat. No more nice Mr Jackfruit ya... No more nangka muda lemak cili api ya. ops, my favourite tu!

Pokok kelapa mak pun dah jadi arwah. So, petang tadi mak raut daun kelapa nak buat sapu lidi. saya kata, dah penat tu tak payahlah mak. Beli aje penyapu. Tapi mak kata, dah bertahun tak raut penyapu...rasa seronok pulak. Saya senyum dan temankan saja. Betul juga. Dulu masa kecik2 merasalah meraut daun kelapa buat sapu lidi.

Siap penyapu, mak saya yang dah 74 tahun usianya pun mengapak kelapa muda. Hihi... mak saya ni memang terror. Sedapnya air kelapa muda walaupun minum tanpa ais. Nyaman. saya kata...dah dekat setengah tahun tak minum air kelapa. Yalah, sejak bedah hari tu kan. Sedapnya isi kelapa (org Johor panggil DEGAN)yang masih muda dan manis.

Esok, agendanya : ke kubur arwah abah, bawa mak pergi sarapan. Hantar mak balik, sy sambung ke carrefour... Ada sehari lagi di kampung. Memenuhi permintaan mak nak ke mana1. Disember dah semakin hampir. Kena mula kerja semula..

0 comments: