Wednesday, November 3, 2010

CET : bab 26 (Psiko)

Psiko. Ya, saya suka saat menulis scene psiko di dalam Cinta Edisi Terhad. Terasa tenang menyelami watak lelaki yang sakit jiwanya. Terasa seolah-olah saya meletakkan diri jika saya menjadi sepertinya, apakah yang akan saya lakukan. Ya, saya pun turut jadi psiko. Hehe. Sebab itu ada yang bertanya, "Siapa pulak yang kau bunuh dalam novel kali ini?"

Ini bab 26 dalam CET. Saat antara realiti dan fantasi seolah bersatu dan memaparkan minda yang terdera. Antara tahu dan tidak tahu...kita menjadi mangsa untuk terus membaca helaian yang seterusnya.

Bab 26 : CET

Suara. Dia kerap mendengar suara-suara itu. Ada ketikanya suara itu seakan merintih. Ada masanya pula suara itu seakan gembira dan ada waktunya suara itu menangis kesedihan. Dia merasakan kepalanya sangat sakit. Tangannya memicit kepalanya dengan kuat. Pergi jauh wahai suara!
“Aku ingat dia sayang aku sampai ke anak cucu tapi rupanya tidak.” Suara wanita itu berbicara.
“Apa yang dia dah buat?” Suara yang kedua lebih lembut pula kedengaran.
“Dia ada hubungan dengan perempuan lain.” Suara wanita yang pertama itu merintih.
Lelaki itu mengangkat kepalanya dan menghentakkan kepalanya berulang kali ke bantal. Dia tidak mahu mendengar suara-suara itu. Katil yang dibaringinya itu mula bergoncang dengan kuat juga.
“Tolong!”
“Tak guna menjerit. Kita kena simpan tenaga.” Suara seorang wanita yang lebih tegas pula berbicara.
“Aku tak nak mati lagi. Aku masih mahu hidup. Aku nak tebus semua dosa aku.” Suara wanita yang lembut itu menangis kesedihan.
“Kita semua ada dosa tersendiri. Tak ada orang yang nak mati lagi!” Suara wanita yang tegas itu memarahi.
“Sudahlah. Jangan gaduh. Kita berdoa. InsyaALLAH kita akan selamat.” Suara wanita yang pertama kali bersuara itu memberikan nasihat.

“Diam! Diam semua! Diaammmm!” Lelaki itu menjerit sekuat hatinya. Dulang makanan yang berada di atas meja dilemparnya ke dinding. Dia tidak mahu mendengar suara-suara itu.
Derapan langkah laju menerpa ke arah pesakit itu. Beberapa orang jururawat datang dan memegang kaki dan tangan pesakit.
“Mana Doktor Chong? Cepat panggil dia.” Aminah memberikan arahan. Lelaki ini baru lima belas minit tadi dijengahnya dan kelihatan tenang saja sedang tidur.
“Sakit. Kepala aku sakit. Kenapa bising sangat? Suruh mereka diam!” Lelaki itu merintih. Doktor Chong yang baru datang bergegas segera memberikan suntikan untuk menenangkan pesakit. Tidak sampai beberapa saat, tubuh pesakit yang mengganas sebentar tadi sudah menjadi longkai tidak bermaya.
Jururawat semuanya berpandangan dan menarik nafas lega.
“Pesakit ada terima pelawat ke?” Aminah bertanya.
“Mana dia pernah terima pelawat.” Kavitha menjawab dengan berbisik.
“Mungkin dia dah ingat semula apa yang berlaku.” Aminah membuat tekaan.
“Mungkin dia sebenarnya sakit jiwa!” Kavitha membuat kesimpulan.
Aminah menjeling tajam kepada Kavitha yang benar-benar tidak sayang mulut. Aminah memandang wajah pesakit itu yang kini tenang lena. Apa agaknya yang sedang difikirkan lelaki itu? Suara siapakah yang dikatakan membuat bising? Aminah teringin berkongsi kesengsaraan lelaki itu yang sehingga kini masih tidak diketahui identitinya itu.

Dalam tidurnya lelaki itu bermimpi. Dia sesat di balik awan. Dia berada jauh di atas awan dan melihat bumi yang menghijau. Dari kejauhan, bumi nampak tenang dan mendamaikan. Dia melabuhkan punggungnya di atas awan. Terasa empuk sekali awan yang didudukinya itu. Gegaran kecil itu akhirnya menyebabkan titisan air hujan gugur lalu membasahi bumi. Dia menggoyangkan kakinya sambil menyanyi.

Tunggu sekejap, wahai kasih
Hujan masih belum reda
Tunggu sekejap..


Mendengar suara lelaki itu menyanyi dengan nada yang berbisik menyebabkan Aminah dan Kavitha saling berpandangan. Dulang makanan yang dikutip Kavitha hampir-hampir jatuh semula. Lelaki itu menyanyi lagu P.Ramlee? Kavitha merasakan bulu romanya meremang berdiri. Aminah pula memandang lelaki itu dengan penuh harapan. Lelaki itu mahu dia terus menunggukah? Aminah merasakan seakan ada semangat yang meresap ke dalam sanubarinya. Semangat pejuang yang tidak akan mungkin kalah.

0 comments: