Friday, May 8, 2009

Harga Sebuah Persahabatan

Berapa harga sebuah persahabatan? Seringgit dua kupang? Iaitu sama dengan secawan air kopi dan dua orang lelaki boleh berbual berjam-jam lamanya di warung yang sunyi walaupun itulah kali pertama mereka bertemu! Atau mungkin harganya akan lebih tinggi jika ianya dinikmati di kerusi hotel yang empuk dan berhawa dingin malah namanya pun dipanggil latte?
Ada kalanya, kita mengenali seseorang tidak sampai sesaat namun hati kita merasa selesa untuk bercerita apa saja dengan dirinya. Seolah-olah kita sudah bertemu sebelum waktu itu berlaku. De-javu?
Ada masanya pulak, kita sudah kenal bertahun lamanya namun apabila timbul sesuatu situasi barulah kita tahu yang kita langsung tidak mengenalinya. Dia seperti alien yang baru datang menjejakkan kaki ke bumi kita!
Sahabat. Satu perkataan yang indah jika kita lengkapkan ia dengan rasa kasih, rasa hormat malahan adanya keinginan untuk melindungi. Dan bila bersahabat, kita perlu tahu yang ianya datang dalam 'full packaged' - buruk baiknya kita mesti terima. Sebagai sahabatnya, yang baik kita ikuti dan yang tidak baiknya, tugas kita untuk mempengaruhinya membawa kepada sikap yang lebih baik. Itu hak seorang sahabat terhadap sahabatnya.
Dalam Islam kita juga diingatkan, berkawanlah dengan orang-orang yang boleh membawa kita ke arah kebaikan. Kalau dah sah, bersahabat dengannya akan membawa lebih banyak keburukan maka tidak salah untuk kita menjauhkan diri.
Adat bersahabat, ada masanya lidah pun akan tergigit maka janganlah mudah melenting. Memaafkan akan menambah kedewasaan dalam erti kata sahabat itu sendiri. Kalau boleh, saya mahu tua bersama-sama sahabat yang menerima saya seadanya, yang menyokong saya saat saya rebah, yang mengingatkan saya apabila saya membuat kesilapan dan yang tidak takut menegur saya di atas nama kebenaran.
Buat mereka yang mengenali saya dan menganggap saya sahabat mereka...doa saya, janganlah berhenti menjadi sahabat. Hidup ini terlalu singkat untuk dibazirkan dengan seribu rasa yang tidak menentu atau percanggahan yang tidak adil sifatnya. Selamat berhujung minggu pada semua yang sudi menganggap diri ini sahabat. Yang merasakan tidak...saya doakan yang baik-baik saja!

3 comments:

LK said...

terima kasih kerana sudi mjd sahabat n x jemu mjd sahabat dunia n akhirat insyaAllah

Abang Long said...

Yang pasti, LYNN adalah lebih dari seorang SAHABAT kepada Abang long !

Lynn Dayana said...

Salam Laila & Abg Long,
Alhamdulillah...