Sunday, August 1, 2010

Cerpen 2 : Teman Atau Mesra?

“Jaga diri baik-baik ya.”
Kalau aku tak nak? Mahu saja dia menjerit sekuat hati. Biar Ridwan pekak. Biar Ridwan tahu yang aku sudah tak mampu nak dengar apa-apa nasihat dari dia!
“Dengar tak ni?”
“Dengar. Belum pekak lagi.” Wana menjawab. Sebal.
“Penat aku cakap sorang-sorang.”
“Penat cakap, jangan bercakap.”
“Ko dah lama tak kena sekeh dengan aku ya?”Ridwan sudah mengangkat tangan.
“Jangan!” Wana mengelak. Lelaki ini fikir mereka kanak-kanak lagi agaknya. Nanti dilihat abah, pasti juling mata abah menjeling.
“Nanti kalau aku call, jangan tak jawab phone. Jangan nak kata tak ada kredit.” Ridwan masih mahu membebel.
“Macam mak neneklah ko ni.” Wana sudah naik bosan. Ridwan macam tak reti-reti nak berhenti bercakap. Air liur ada 7 tong agaknya. Tak kering-kering.
“Ko jangan suka-suka reject call aku.” Bersungguh-sungguh Ridwan menyuruh Wana berjanji. Dia bukan tak kenal dengan Wana. Bila degil dia datang menyampuk, seribu mantera pun tak akan lut.
“Ntah-ntah, sampai sana, ko yang lupakan aku. Ko jumpa kawan baru, ko tak peduli aku.” Wana memandang jauh. Tak mau dia memandang wajah Ridwan. Nanti Ridwan tuduh dia cengeng. Buat malu aje.
“Mana boleh lupakan ko. Ko kan kawan baik aku.”
Janji Ridwan itu membuatkan Wana merasa senang hati. Yeah! Ridwan tak akan lupakan dia. Sampai bila-bila! Pemergian Ridwan ke politeknik Port Dickson itu dia relakan. Cewah! Padahal, kalau dia hentak kaki sampai berlubang selipar Jepun tu pun tak tentu lagi Ridwan akan tak jadi pergi. Gila! Tak pergi sambung belajar mau kena sekeh dengan Pak Mahat yang garang tu.

***
Wana terasa mahu menangis. Kalau ada yang bertanya, siapakah yang paling dibencinya pada waktu ini maka jawapannya adalah Ridwan. Sudah sebulan Ridwan di Port Dickson namun segala-galanya sepi. Yang lupakan dia, Ridwan! Yang tak mahu sms dia, Ridwan. Yang tak mau hantar surat, Ridwan. Yang paling penting, Ridwan lupa harijadi dia. Sampainya hati. Sampai sungguh!
“Dia busy kot?” Tipah menenangkan Wana.
“Dia masih nak adjust belajar tempat baru kot?” Alasan Mira pula.
“Korang ni kawan aku ke kawan dia?”
Soalan Wana membuat Mira dan Tipah diam. Takut mahu menjawab. Nanti disepak Wana, mahu demam seminggu.
“Banyak buah rambutan mak kau ya, Wana?” Mira menukar tajuk.
“Ni rambutan budak sekolah ya?” Tipah pula menambah.
Wana terasa mahu ketawa. Sengalnya kawan-kawan dia ni. Orang tengah ngamuk mereka cerita tentang buah rambutan. Tak peka langsung!
“Ko nak tau kenapa dia lupakan aku?” Wana bertanya.
“Kenapa?” Tipah dan Mira serentak bertanya.
“Sebab aku ni mudah untuk dilupakan.” Wana memberitahu lalu bangun dan membuka selipar yang dipakai. Dia pun memanjat pokok rambutan. Skil yang dia pelajari dari Ridwan.
“Wei turunlah. Buruk rupa anak dara panjat pokok rambutan.” Mira menegur Wana walaupun dia teringin juga mahu memanjat. Best woh! Dapat makan rambutan atas pokok rambutan. Manisnya lebih sedap kot. Namun Mira tak berani. Nanti baru satu dahan dia memanjat, pokok dah tumbang. Ukur baju di badan sendiri. Dia tahu dia berat!
“Haa, tu lagi satu sebab. Sebab aku buruk. Uwaaa...” Wana terus makan rambutan dan membuang kulit ke bawah.
“Wana...kau kawan aku kan?” Mira bertanya dengan mata yang terkebil-kebil.
“Ya.”
“Kalau ya, jangan baling kulit. Balinglah yang ada isi!” Mira tersengih-sengih.
Tipah sudah menepuk dahi. Dua-dua kawannya sengal.

***
“Tak nak pergi?” Emak bertanya lagi.
“Tak nak.” Wana terus menyelak buku rujukannya itu. Dia tidak sudi. Dia tidak mahu. Biar dia tingal seorang di rumah. Dia rela. Bukannya ada hantu pun kat kampung ni.
“Tak menyesal ke?” Ayah pulak menegur.
“Tak.” Wana tetap dengan keputusannya.
“Nanti kalau Ridwan cari, mak nak jawab apa?” Aminah tersengih memandang anak daranya yang merajuk dengan anak kawan baiknya itu.
“Jawab, nombor yang anda dail sudah tamat perkhidmatannya.”
Apabila emak dan ayah sudah pergi, Wana duduk menyambung menungnya. Ridwan balik kampung. Cuti semester. Sudah dua hari pun Ridwan balik ke sini. Namun menjengah dirinya pun tidak. Sudah tiga bulan mereka tidak berhubung. Ridwan sepi. Dia sunyi.
“Kata rindu. Kenapa ko tak pergi kenduri rumah dia?” Tipah bertanya.
“Aku telefon ko sebab tak mau fikir pasal dia. Ko boleh tak jangan sebut tentang hal dia?” Marah Wana.
“Ko ni sebenarnya gaduh dengan Ridwan pasal apa?” Tipah masih terus mendesak.
“Mana ada gaduh?”
“Dah tu...janganlah macam tu. Tak baik gaduh-gaduh.”
“Huh!” Wana mematikan talian.

****

Dia duduk diam di bangku itu. Memilih untuk tidak bersuara. Dia datang ke padang permainan itu pun kerana tertipu dengan Tipah. Kali ini bukan Tipah yang tertipu tetapi dia.
“Aku tau ko marah.”
Dah tau masih nak menyibuk! Wana marah di dalam hati.
“Tapi semua orang pun buat silap kan?” Ridwan menyambung.
Peduli apa dengan orang lain!
“Kalau ko rasa nak tampar aku, ko tamparlah.” Ridwan menadahkan mukanya dengan hati yang seram. Kalau Wana betul-betul hentak pipi dia macam mana? Mau lebam balik ke asrama.
“Aku malas nak layan ko lagi.” Wana akhirnya bersuara.
“Huiyo...lama aku tak dengar suara ko.”
“Dah pekak, mana nak dengar!”
Ridwan tersengih. Kena marah pun tak apa. Yang penting Wana mahu bercakap dengannya. Itu sudah cukup.
“Aku belanja ko makan aiskrim nak?”
“Aku tak lapar nak makan duit ko!” Wana masih marah.
“Aku ajak makan aiskrim la. Bukan makan duit.”
“Ko jangan sakitkan hati aku boleh tak?” Wana mendengus marah. Geramnya melihat lelaki itu. Asyik nak menang saja. Padahal sudah banyak membuat dosa.
“Hati aku pun sakit jugak bila dengar ko rapat dengan Ahmad.” Ridwan menjawab.
“Hah?” Wana terlopong.
“Ya. Sakit hatilah. Ahmad kata ko suka cerita Despicable Me. Ahmad kata ko sanggup panjat pokok rambutan untuk dia. Ahmad kata dia belikan ko selendang biru. Asyik-asyik Ahmad. Jemu aku.” Ridwan memberitahu.
Wana terdiam. Ini drama ke apa?
“Ada Ahmad, ko lupakan aku.”
“Mana ada.”
“Ko ingat Ahmad aje.”
Wana melihat wajah Ridwan. Aik! Salah dia ke? Bukan salah Ridwan? Lelaki ini demam kot. Kena virus di Port Dickson? H1N1 boleh buat orang biul macam ni ke? Kan Ahmad tu kawan baik Ridwan? Apa kes nak cemburu lak ni?
“Aku balik dulu.” Ridwan melangkah meninggalkan dia. Wana hanya melihat. Hati mahu menjerit memanggil namun dia tidak ada keberanian. Lagi pun nak cakap apa? Nak cakap, Ridwan....aku dengan Ahmad tak ada apa-apa! Wana diam. Heeee.....sengal betul!

***

Aminah menggenyeh matanya beberapa kali. Anak daranyakah itu? Yang sedang memegang sudip dan mengacau kuali? Ajaib ni.
“Wana masak apa?”
“Mihun goreng.”
“Ni sambal kupang ni Wana masak jugak?”
“Aah.”
“Ni telur dadar ni sekali?”
“Yalah mak.”
“Masak beriya-iya untuk siapa?”
Wana tersengih-sengih. Malu. Dia terus mengacau mihun di dalam kuali. Taugeh dimasukkan akhir sekali. Ridwan suka kalau taugeh tu rangup-rangup.
“Owh, masakkan untuk Ridwan ya?”
“Mana ada.”
“Habis tu?”
“Yalah...untuk dia. Kan dia nak balik asrama.” Wana memandang emak sambil tersenyum-senyum.
“Dah baik dah?”
“Memang baik pun.”
Aminah menggelengkan kepala. Wana! Wana! Memang tidak boleh diteka. Habislah isi peti ais rumah kalau ada mood dia nak berbaik dengan Ridwan semula. Wana cepat-cepat memasukkan semua juadah yang disediakannya itu ke dalam bekas makanan. Tergocoh-gocoh dia menaiki basikal menuju ke rumah Ridwan. Dia harap Ridwan faham yang dia memasak untuk Ridwan. Bukan untuk Ahmad. Dia dengan Ahmad tak ada apa-apa. Semuanya hanya salah faham saja.

****
“La...Wana lambat sampai. Ridwan baru keluar lima minit tadi.” Makcik Gayah memberitahu.
Wana terasa macam mahu menangis. Dia melihat beg plastik yang berisi makanan kononnya mahu dijadikan bekal untuk Ridwan. Ah, hampa. Sedihnya! Wana terasa mahu meraung. Uwaaa.... Ridwan! Aku tak suka Ahmadlah. Aku baik dengan Ahmad sebab nak tau berita tentang engkau!
“Wana masuklah dulu.”
“Tak apalah makcik.”
Wana mahu mengatur langkah pulang. Dia mahu menaiki basikal apabila terdengar bunyi hon. Kereta Pak Mahat memasuki halaman rumah.
“Wana?” Ridwan turun dari kereta.
“Ada apa abahnya?” Makcik Gayah bertanya.
“Ridwan tertinggal telefon.” Pak Mahat memberitahu lalu masuk ke dalam rumah. Dia mahu ke bilik air.
“Ko cari aku ke?” Ridwan memandang Wana yang matanya seakan bergenang.
“Kenapa nak balik tak tunggu aku datang?” Wana memarahi Ridwan.
Ridwan memandang wajah Wana lagi. Kali ini dengan lebih teliti.
“Kita ada janji ke nak jumpa sebelum aku balik?”
“Kalau tak janji, tak boleh nak tunggu ke?”
Dua-dua bersabung mata.
“Ni aku masakkan untuk ko.” Wana menghulurkan bekas plastik.
“Bagi kat Ahmad?” tanya Ridwan dengan hati yang berjelaga. Kalau Wana cakap ya, raya ni dia tidak mahu balik ke sini lagi. Biar karam di Port Dickson.
“Buat apa bagi kat dia. Ni untuk awaklah.” Wana menundukkan wajah.
“Untuk saya?” Ridwan merasakan hatinya bergetar bahagia. Perasan dengan panggilan yang tiba-tiba berubah.
“Ya untuk awak. Jangan berani-berani nak lupakan saya. Saya dengan Ahmad tak ada apa-apa. Tak pernah dan tak akan ada apa-apa.” Wana memberitahu dan kemudiannya menarik nafas tenang. Lega. Sekarang terserah. Kalau Ridwan mengambil bekas plastik yang dihulurkan, alhamdulillah. Jika tidak, uwaaa.....Penat tau memasak!
“Awak...”
“Ya.”
“Terima kasih eh!”
“Okay.”
“Awak...” Ridwan memanggil lagi.
“Ya...” Hati Wana terasa berbunga. Ada bunga daisy. Ada bunga kertas. Ada bunga mawar.
“Saya sayang awak tau.”
Wana terasa mahu lari balik ke rumah dan memanjat pokok rambutan.

4 comments:

Maryam Kamal said...

saya pun sayang awak jugak lahhh..
haha

so sweet! :)

Lynn Dayana said...

Hey....study, study! Haha!

Hawa said...

so sweet..
ai laike !!

Lynn Dayana said...

Hehe...cinta monyet yg harap2 jadi cinta org utan? Huhu...