Sunday, July 25, 2010

Cerpen 1 : Kawan @ Lawan

Salam,

Menunggu novel mahu diterbitkan, memang lambat lagi. Nak letak teaser pulak...nanti orang jemu. Jadi, saya nak paparkan cerpen sempoi! Abaikan bahasanya yang sedikit pasar. Cerpen sempoi maka saya menulis tidak mengggunakan BMT (Bahasa Melayu Tinggi) Harap2 dapat membuat anda tersenyum!

Cerpen 1 : Kawan @ Lawan?

“Dia tengok aku.”
“Kau tengoklah dia balik!”
“Takutlah sengal. Karang dia apa-apakan aku, macam mana? Karang ko hilang kawan baik ko ni, baru ko tau!” Eda merasa tak puas hati. Lina tak sayangkan dia rupanya.
“Ko ni suka terlebih imaginasi laa..”
Lina selamba terus tak peduli dengan kata-kata Eda. Aiskrim di tangan terus dinikmati dengan asyik.
“Aku pernah baca, kadang-kadang bila orang stalking kita ni sebenarnya bahaya tau.” Eda terus mempertahankan diri.
“Bahaya apanya. Bukan dia cubit ko pun. Dia cuma menghargai makhluk Allah aje.” Lina tetap dengan pendapatnya.
“Ko tak rasa dia suka gila dekat aku ke?” Eda masih mahu tahu.
“Tengah makan aiskrim ni, mana ada rasa lain. Rasa coklat la!” Lina ketawa terkekeh-kekeh. Seronok dapat mempermainkan Eda yang psiko! Iya-iya aje tuduh mamat mana entah syok pada dia. Tuduh mamat tu stalking dia. Entah-entah mamat tu juling!
“Aku balik dululah. Nanti kalau apa-apa jadi kat aku, ko taburlah aiskrim atas pusara!” Eda sudah berjalan laju mengangkat beg sandangnya dan menonong mahu pulang ke rumah. Tak guna punya Lina. Kawan jenis apa tu! Kawan jenis makan aiskrim!

*****
“Ko dah sejuk ke?” Lina menelefon Eda. Risau jugak bila sehari semalam Eda berdiam diri. Kalau Eda berdiam sebab dia sakit tekak, Lina tidaklah risau sangat. Ini berdiam sebab merajuk. Sebab mood kawan baiknya itu merudum bila dia lebih syok melayan aiskrim dari melayan perasan!
“Sejak bila ko peduli suhu aku?” Eda menempelak Lina. Huh! Tau jugak takut ya bila aku merajuk. Hati Eda terasa seperti berkompang.
“Eh mestilah aku peduli. Ko marah lagi ke?”
“Tak. Dah tak marah.”
“Hehe..jum jumpa kat kedai burger Ramly. Kita racing. Siapa sampai lambat dia belanja.” Lina memberikan cadangan. Dia terbayangkan burger special yang diletakkan sos black pepper. Huhu! Sedap!
“Entah-entah ko dah sampai sana, boleh ko ajak aku racing?” Eda tidak mahu termakan hasutan Lina yang suka mengelat. Konon nak racing padahal dia dah lama sampai. Buat semput nyawa dia aje. Sudahlah tidak adil. Rumah Lina atas bukit. Senang aje bila nak racing menuruni bukit. Dia yang separuh nyawa sebab rumah dia dekat bawah bukit! Abang Ramly pun pandai bebenor sebab buat gerai kat simpang antara turun naik bukit!.
“Aku tak tipulah. Ni baru nak pakai kasut.” Eda masih mahu memujuk.
“Aku yang merajuk, so engkaulah yang kena belanja.” Lina tetap dengan istiqamahnya.
“Yalah! Yalah! Kalau sebulan ko merajuk 14 kali, kaya abang Ramly!” Marah Eda.
“Kalau dia kaya, ko jugak yang untung. Boleh dia pinang ko cepat sikit.” Lina sudah terkekeh-kekeh ketawa. Seronok. Untung juga merajuk. Sehari tidak bercakap dengan Eda, dah dapat upah burger yang sedap.
“Cepatlah perempuan! Aku lapar gila ni.”
***
Lina menggoyangkan kepalanya sambil berjalan. Segala yang ada di kelilingnya tidak dipedulikan. Dia seronok mendengar ipodnya. Lagu Bunkface itu membuatkan dia syok. Namun langkahnya terhenti apabila dia terasa tubuhnya dilanggar.
“Adui!”
“Sorry!”
Mata Lina terbeliak. Alamak! Lelaki ni.
“Awak okay?”
Lina tetap diam.
“Lain kali jalan tengok depan.”
Lina masih diam. Terpaku. Sedap suara lelaki ni rupa-rupanya.
“Nanti jatuh...luka, kan susah.”
Wah, ceramah kesihatan pulak! Lina masih lagi memandang lelaki itu yang bermata coklat. Cantiknya. Rasa nak mamah-mamah aje biji mata mamat ni.
“Saya gerak dulu.”
Lina hanya menganggukkan kepala. Terus diam terpaku. Kalau orang nasihat macam-macam sebabnya adalah dia sukakan kita,kan? Sebab dia sayangkan? Lina tiba-tiba menjerit sakit apabila terasa bahunya diketuk dengan buku. Eda berdiri di sebelah tersengih-sengih.
“Sakitlah mangkuk!” Lina mengusap bahunya.
“Dah aku tengok ko keras aje diri kat sini. Aku ingat ko lumpuh ke apa.” Eda ketawa dengan kuat.
“Ko memang suka kalau aku mati.” Lina cemberut mukanya. Baru nak feeling! Baru terasa kakinya melangkah ke langit yang ke sembilan! Kejam betul Eda!
“Huish. Janganlah citer pasal mati. Nanti tak ada orang nak kawan dengan aku.”
“Drama queen!” Lina menjelirkan lidah kepada Eda. Dia kemudiannya melihat kembali ke arah lelaki itu beredar. Ah, si mata coklat!
“Ko ni mabuk ke apa?” Eda melihat apa yang direnung Lina. Tak ada pulak nampak sesiapa. Sah! Lina mabuk.
“Tadi dia tegur aku.”
“Sape?”
“Mamat yang stalking aku tu.”
“Bukan ko tak suka dia ke?”
“Tu dulu.”
“Maksudnya sekarang ni suka gila?” Eda macam tak percaya. Ceh, Lina tak kuat iman betul.
“Mata dia cantik.”
“Hati dia cantik jugak ke?” Eda terus mengusik.
“Pasti secantik matanya.”
“Huh! Mabuk!”

****
Lina sedang duduk di atas bangku sambil membaca buku. Menunggu Eda yang ada latihan bola jaring. Bosan dia dengan aktiviti sukan Eda yang tak pernah habis. Lepas main bola jaring, main hoki. Bosan main hoki, Eda masuk olahraga pulak. Minah sukan. Dia pulak lebih suka berpidato. Lebih suka masuk kelab kaunseling. Tak kuasa nak berpeluh-peluh main sukan. Busuk!
“Ehem...” Suara dehaman itu mengejutkan lamunan Lina.
Mamat mata coklat sedang tersenyum memandang.
Lidah Lina serta merta hilang.
“Saya nak mintak tolong.”
“To...tolong apa?” Tergagap Lina dibuatnya.
“Janji dulu, awak tolong saya.”
“Okay.”
Dada Lina berdebar. Macam mana kalau mamat itu meminta tolong yang bukan-bukan. Jenuhlah dia kena tepati janji.
“Saya suka dekat kawan awak. Eda. Boleh tolong cakapkan kat dia, yang saya nak kenal dengan dia.” Mamat bermata coklat itu memberitahu.
Jantung Lina seakan terhenti. Macam mana boleh jadi macam tu? Bukan mamat ni stalking aku? Owh tidak! Lina mahu menjerit.
“Saya ikhlas nak kawan dengan dia. Saya tengok, dia rapat dengan awak.” Mamat itu masih terus berbicara.
Apa mamat ni tak reti nak diam? Lina terasa mahu muntah. Perut terasa macam ada ular melingkar. Ya Allah, dia benar-benar perasan. Malunya! Malunya!
“Awak nak tolong tak?”
Lina melihat wajah mamat bermata coklat itu. Dia mencapai beg sandangnya dan beredar dari situ. Dia takut, jika mamat itu bercakap sepatah lagi, dia akan naik angin dan ada gigi yang cantik tersusun itu bersepai di atas padang rumput itu. Stalking aku tapi minat Eda! Lina terus laju mengatur langkah. Nak balik. Nak balik. Nak lari jauh-jauh dari sini. Nak sembunyi bawah selimut. Tak mahu dah sekolah kat sini. Mak, tolong!
****

“Makcik, Lina demam lagi ke?” Eda bertanya. Sudah 2 hari Lina tak ke sekolah. Lama gila demam. Teringin jugak dia tau virus apa yang menyerang Lina.
“Aah. Tak kebah-kebah.”
“Saya nak datang tengok boleh makcik?”
“Mhmmm...dia kata tak mau jangkit kat kamu. Baik kamu jangan datang ke sinilah Eda.”
Panggilan telefon itu dimatikan. Eda buntu. Amboi, Lina kali ni benar-benar demam. Atau Lina sudah tidak mahu berjumpa dengan dirinya? Kalau ya pun demam, tak kanlah tak boleh balas sms? Takkanlah tak boleh cakap di telefon? Virus demam mana boleh dihantar guna gelombang komunikasi!
Ni mesti kes mamat stalking ni! Mesti mamat ni kacau Lina sampai dia takut nak gi sekolah. Mangkuk betul Lina ni. Bagilah tau! Senang dia bawak kayu hoki dan hentak kepala mamat tu. Umur tak seberapa, muka tak sehandsome mana sudah pandai menyusahkan kawan orang!
Mesti cari mamat ni! Kena ajar cukup-cukup! Eda semakin bersemangat.
***

“Apa ko kata? Ulang balik?” Eda sudah naik angin. Telinganya yang pekak atau mamat ni yang biul?
“Saya kata, saya suka awak. Saya mintak tolong Lina sampaikan niat saya nak kawan dengan awak.”
“Aku? Ko suka aku?”
“Ya, saya suka awak. Lina tak cakap apa-apa?”
“Ko ni biul ke apa?” Eda masih tidak puas hati.
“Tak. Saya waras.”
Eda menggelengkan kepala. Soalan yang dia ajukan tak perlukan jawapan. Mamat ni memang nak kena. Patutlah Lina demam. Lina terkejut agaknya mendengar pengakuan mamat tu yang tak masuk akal.
“Jangan nak mengarutlah.” Eda bergegas mahu cepat pulang ke rumah.
“Saya betul-betul suka awak ni.” Mamat bermata coklat itu memandang Eda dengan senyuman yang manis.
Aik! Mamat ni ada lesung pipit! Eda melihat namun kemudiannya menggelengkan kepala dan beredar. Kalau mamat itu ada lesung batu pun, apa dia kesah? Yang penting adalah Lina. Dia tidak rela putus sahabat hanya kerana seorang lelaki. Tidak sanggup dia. Nanti kalau dah tak kawan dengan Lina siapalah yang sudi racing dengan dia ke gerai burger abang Ramly? Nanti siapa pulak nak jadi gadis sorak bila dia bertanding pada hari sukan?

***
“Ko gila!” Lina mencapai tisu dan mengelap bibirnya yang comot dengan sos black pepper.
“Ko lagi gila.”
“Dia suka betul kat kau.”
“So? Apa aku kesah?”
“Ko tak rasa rugi ke?” tanya Lina.
“Ko ni nak kena hentak ke apa?” Eda sudah naik angin.
“Mata dia cantikkan?”
“Ya.”
“Kawanlah dengan dia.” Lina memberikan keizinan.
“Tak naklah. Nanti ko tak ada kawan.”Eda menjawab sambil terus mengunyah burger abang Ramly yang pedas tetapi lemak bermayonis.
“Ni maksudnya kalau satu hari nanti, ada org suka aku...aku pun kena tolak ke?” tanya Lina berterus terang.
“Ko jangan jadi sengal boleh tak? Aku tak mau mamat ni sebab dia sengal. Stalking orang lain, suka orang lain. Menyusahkan orang.” Eda tersengih memandang Lina. Lina tersengih memandang Eda.


Nanti bila saya rajin, saya paparkan cerpen ke2 ya! Enjoy!

4 comments:

kay said...

btol2 kawan smp mati ni..huhu

Lynn Dayana said...

Ya kay... saja tulis suka2!

akihiro families said...

romantic punye kawan :D teringin.

pR!nceSs said...

urm...tapi..lepas cita tentang dekat mana kedai abang ramly tu dah silap tulis nama lah..sepatotnya lina yang memujuk..ni terbalik..eda yg merajuk..dia memujuk diri sendiri..
juz nak cakap..jangan marah ye..