Tuesday, December 28, 2010

Sedikit tentang dialisis dan saya...

Salam,

Saya mahu pergi jauh. Tidak mahu berfikir tentang perkara2 yang hanya menambah sarat jiwa dan menjadi beban perasaan yang menekan. Saya mahu hanyut dalam deruan ombak. Biarkan angin pantai berhembus dengan kuat. Ya, saya mahu bercuti. Cuti2 elak depresi. Tidaklah sampai ke oversea. Hehe, kesihatan tidak mengizinkan. Hanya yang dekat2 saja. Yang penting 1 Januari sampai 3 Januari....saya mahu happy2!

Tirai 2010 berlabuh dengan satu lagi dugaan yang hebat. Biarlah.....saya redha. Kalau hujan turun, ianya pasti reda. Tapi kadang2 ada masanya, hujan sudah berhenti dan banjir pula yang tiba.

Ada masanya kita merasakan, apa lagi yang mahu berlaku? Kerana akal yang dangkal merasakan, dugaan Allah ini sudah terlalu berat mahu diladeni. Namun, janji Allah menyatakan, DIA memberikan dugaan dan ujian yang hambaNYA mampu menanggung. Huhu...maksudnya, saya masih lagi mampu ni! Nama Dayana maksudnya gagah perkasa. Mungkin saya meminjam kekuatan dari situ? hehe...

Maka orang akan sentiasa melihat wajah saya yang tersenyum walaupun dalam diam ada hari2nya beberapa mililiter airmata jatuh berderai! Kadang2 boleh muat botol besar, kadang2 botol kecil saja! Tapi sah, jual memang tak laku!

Menjadi pesakit buah pinggang yang menjalani dialisis, saya mahu berkongsi beberapa perkara. Perkara yang saya tidak pernak tahu sebelum ini. Sebagai perkongsian ilmu dan supaya lebih memahami!

1. Air : sehari kami hanya dibenarkan minum 750ml air. Air ini termasuklah kuah dalam minuman dan jus di dalam buah-buahan yang kita makan. Maksudnya? Sikit memang sikit. Jika terlebih? Maksudnya memang akan bengkak dan dada kelemasan hingga menyebabkan kecungapan....pengsan! Jadi, bila saya kata haus...maksudnya memang haus! Haha...kerana itu, saya jadi malas berjalan ke hulu ke hilir...sebab bila dah berjalan, memang haus. dan saya akan minum.... dan yang menanggung sengsara adalah saya!

2. Darah : darah hemoglobin saya rendah. Menyebabkan saya selalu pening lalat. Bila berada di dalam keriuhan orang ramai, saya akan pening. Panas-panas, saya pening. Hehe. Bukan mengada ya. Tapi pening! Orang normal berada di antara 11 - 13. Saya tahapnya cuma 9.7 sahaja. Memang selalu pening.

3. Makanan : sayur2 hijau memang tidak digalakkan. Kandungan phosfat yang tinggi. Nak makan jugak maknanya kena rendam selama sejam dulu. Maksudnya jugak, makan di luar adalah tidak sesuai. Sayur yang asyik saya makan naik jemu adalah kobis, taugeh, terung....uwa, jemu! Kadang2 saya yang jahat ni cari jugak nangka muda, pucuk pegaga, jantung pisang....tapi jarang!

4. Buah-buahan : ya, sepanjang tahun ini, saya makan banyak buah-buahan. Tetapi harus diingatkan jenis yang boleh dimakan alahai sikit saja. Yang saya boleh makan adalah epal merah(hijau dilarang kecuali buang kulitnya),guava, pear, lai. Yang dilarang adalah pisang, belimbing. Yang saya curi2 makan dalah mango! Haha....Rumah saya jangan dicari junk food, yang saya makan bila terasa loya tekak atau lapar adalah buah dan buah dan buah.

5. Rawatan Dialisis : 4 jam tempoh rawatannya. setengah jam menunggu sebelum bermula, setengah jam lagi semasa 'dressing' maka jadi 5, 6 jam juga. Seminggu 3 kali. Buat masa ini, saya masih lagi 2 kali. Selepas rawatan, sedikit senoneng. Hehe. Saya akan duduk sekejap dan kemudiannya baru memandu. Ya, saya memandu sendiri. Ini tidak digalakkan kerana tahap senoneng tu boleh tahan jugak. Blurred aje. Tapi saya hidup sendiri di KL ni jadi konsep hidup saya adalah redah saja.

Setiap kali dialisis, saya akan dicucuk dengan 2 jarum yang saiznya...mak aii.....besar! Bila nurse mencucuk, terasa macam anda menjahit guni. Bunyi tus, tus kan? Haha...boleh rasa. boleh dengar lagi. Kalau nurse tu terror, sekali cucuk terus masuk dan alhamdulillah. Kalau cucuk dan tak jumpa urat darah, maka jarum akan digerakkan. Ya ALLAH! Sakitnya Tuhan saja yang tahu. Menangis? Haha...kalau sakit sangat, memang saya menangis. Kalau boleh tahan, saya tahan. Kalau tak tahan pun, bukan boleh kari balikkan? hehe....walaupun ada masa2nya saya terasa malas tahap gaban mahu ke hospital. Tapi saya ingatkan diri, ini bukan macam pergi window shopping. Suka boleh pergi. Tak suka, duduk rumah! Ini sesuatu yang wajib. Yang rutin!

Orang selalu tanya, sampai bila mahu dialisis. Saya jawab, sampai mati. Dan orang akan marah mendengar jawapan saya. hehe...hakikatnya itulah realiti. Ini bukan sakit demam. Ini sakit yang kronik. Moralnya? Jagalah kesihatan anda. Sakit...ya memang ianya dugaan ALLAH. Ujian untuk hambaNYA. Sakit juga mengajar saya beberapa perkara. Tentang kawan, tentang saudara, tentang dunia.

Semoga ALLAH merahmati hidup yang sedia ada. Jika ada rezeki transplant.....saya bersyukur. Jika tidak...saya hanya mengharapkan belas kasihanNYA.

6 comments:

Aizam Aiman@Leeya Myra said...

Hmm... speechless... Take care dear.

Yazreina said...

Lynn, bila nak kena cucuk tuh, u take a deep breath and hold, baru tak terasa sakit sangat...
yaz setiap kali cucuk, memang buat camtu.. so, it doesn't pain as much...

erin zehana said...

salam kak lynn, sye fhm pe yg dialami kak lynn coz abah saye pun turut menjalani dialisis.. hope kak lynn tabah.. berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul..

mohdshah said...

Trima kasih, saya juga akan perlu menghadapinya tak berapa lama lagi jika panjang umur, terima seadanya sampai bila.......wallahhualam

Unknown said...

Boleh hubungi sy di shaiful4611@yahoo.com sekiranya ada yg memerlukan buah pinggang jenis A+ & 0+.

01131799377 no whatapp.

Unknown said...

Boleh hubungi sy di shaiful4611@yahoo.com sekiranya ada yg memerlukan buah pinggang jenis A+ & 0+.

01131799377 no whatapp.