Wednesday, May 13, 2009

Tips?

Saya menjengah blog seorang penulis, dan dia memberikan tips menulis yg antara lainnya berbunyi begini, YOU ARE NOT A HUNDRED BILL. Maksudnya, anda tidak akan boleh memuaskan hati semua pihak dengan hasil karya anda. Kalau anda sekeping duit, lainlah. Pasti anda akan disukai semua orang. Haha... Betul juga.
Tips yang kedua pula adalah, YOU MUST HAVE A GOOD LISTENING SKILL. Apa yang berlaku di sekeliling kita adalah medium terbaik untuk kita menyerap segala dialog yang real dan menarik. Haha, mencuri dengar memang tak elok tapi kadang-kadang bila duduk di meja yang berdekatan, perbualan orang di sekeliling kita mungkin boleh mendatangkan idea.
Tips yang ketiga adalah, TIMELINE. Anda mesti ada target bilakah karya mahu disiapkan? Jodi Picoult mengambil masa 9 bulan untuk setiap novelnya. Sama seperti proses mahu melahirkan bayi! Target adalah matlamat yang menjadikan kita berdisiplin. Hehe...maknanya, saya kena berhenti menulis entry ini dan menyambung novel ke4 yang baru mencecah 70 ms. Huhu... jauhhhhh....

2 comments:

Eka Fahara said...

9 bulan satu novel ya? ok!ok! tapi boleh minta tangguh tak kalau over due?heheheheheh
muahhhhhhhhh!

Abang Long said...

LYNN BOLEH !!!