Friday, February 10, 2012

Saya anak bongsu : kuikuikui... X pandai memasak?

Saya anak bongsu yg x manja. Kuikuikui.. Bila mak saya kata...adik tu adik ni... Kakak2 sy akan kata...cis, adik dah tua. Hihi. Tp sy still anak bongsu wlupun umur saya 70 tahun kn? Rezeki saya...d atas saya ada 3 org kakak. Sampai saya form 5...kakak sy msh iron kn uniform sekolah. Memasak jgn harap! Ya, sy x pndi nak memasak! Sampailah bila saya keluar dari usm. Duduk sendiri, rindu masakan mak...saya belajar memasak. So, msk memasak...saya ok! Jgn suruh buat kuih muih or kek. Itu jawabnya saya akan kata...bantulah industri kecil dan sederhana. Hihi. Kalau nak raya or kenduri or rmi2 balik kampung, saya memang rajin buat prep. My sis tinggal masak je... Saya suka buat prep. Hihi.. 

Dalam cerita kisyah, budak junior masterchef...ada scene, kisyah bercita2 nk belajar rajin2 supaya ada duit nk upah pembntu rumah yg pndai memasak... Hahaha...itu sah kisah saya. Waktu kecik dulu, mak saya yg pesan... Menjahit x pandai, memasak tak tahu...mesti belajar rajin2 supaya ada duit. Hehe... Alhamdulillah...saya pndai juga memasak sekarang. Yg mudahlah. Yg ada dalam novel2 saya tu...maksudnya, sy pndai masaklah. 

Menjahit? Ops....setakat kain koyak n nk jahit oklh. Suruh guna mesin Singer tu? Huh... Jgn harap! Saya fail! Adik beradik ada 8. 4 llki, 4 perempuan...semua pndi menjahit guna mesin Singer mak kecuali saya. Hahaha. Entah2, nak buat gaun...jadi langsir! Sebab tu dlm CPD pula saya bercerita tntg perempuan yg x pndai memasak atau menjahit. Its reality! Tp yg penting...keinginan untuk berubahkan? Tahu x pndai.. Kena belajar sampai pandai. (ini merujuk tntg memasak ya, menjahit tu...sy ttp x kuasa nk belajar) hahaha.... Tp saya pandai mengait!! Ada lah pernah buat. Kuikuikui. 

0 comments: