Sunday, April 29, 2012

Cerita Kontot : Terakhir Kali

Bunga kemboja berguguran. Angin berhembus tenang dan suasana yg sunyi bertambah beku dan sayu.
"Aku suka kemboja. Bila tgk pokok kmboja, aku rasa mcm pokok tu kuat sngt." Suara Lin menerpa d telinga Mei.
"pokok kuat? Jati lg kuat. Keruing pun kuat."Mei membalas.
Lin ketawa.
"Gila kau. Nk tnm pokok jati kat kubur aku? Ko ingat ni hutan?" Lin ketawa lagi. Wajah Mei yg tenang itu membuatkan dia cemburu.
"Kau ni...ceritalh pasal kita plan nk ke Perth ke? Gi Paris ke? Cari salji! Gi tgk pokok epal n oren n anggur mcm yg ko berangan selama ni!" Mei membantah.

Lin tersenyum. Bukan dia tidak mahu pergi.

"Ceritalah tntg hidup. Tntg harapan. Bukan tntg kematian." Mei terus bersyarah.

"Tak ada salahnya mengingati mati." Lin mempertahankan pendapatnya.

"Okay. Mmg x salah. So, kau nk kemboja warna apa? Pink? Putih? Merah? Aku janji aku belikan." Mei akhirnya mengalah.

"Pink atau merah. Putih is too sad. I want it to be red. Let it bloom with full of loves." Lin membuat permintaan.

"Nak kena jirus air kerap x?" Mei bersungguh2 mencatatkan maklumat itu di dalam telefonnya.

Lin tersenyum dan menarik nafas perlahan.
"masa tu aku dh xde. Kau jgn lh bazirkn masa nak melepak di kubur aku."

Mei menjeling marah. Lin ni cakap yg bukan2.
"Aku, x akan pernah lupakn engkau d mna pun kau berada." Mei melafaz janji.

"Mei...dah lewat ni, jum balik." Lia mengajak. Hatinya sebak mlht Mei yg masih duduk berteleku d sisi pusara Lin.

Mei melihat sekuntum kmboja merah yg gugur di hadapannya. Dia mencapi kuntuman itu. Pipi terasa panas dan dia terus menahan diri. Bukankah dia sdh berjanji utk tabah?

"Doakan dia Mei."

Mei menoleh sekali lagi. Kemboja, moga kau terus berbunga. Lin, semoga Allah merahmati kamu. Suasana pusara yg sunyi dan sepi itu mnambah sebak dan duka yg blm mahu berhenti menghuni hati.

1 comments:

wada said...

why cerita ni macam kisah akak je?
hurm, akak cepat sembuh ye :)