Monday, September 15, 2008

Hak


Salam,

Alhamdullillah, manuskrip ke3 TLC berjaya disiapkan. Bolehlah saya menarik nafas lega. Tapi debar tetap ada kerana menunggu maklumbalas dari editor pula. Sebenarnya, waktu buku dah sampai rak kedai pun.... hati tetap berdebar kerana menunggu respons dari pembaca pulak. Haha... baby ke 3 ni ambil masa yg sangat lama utk disiapkan. Setahun! Novel ke4 saya ada 26 pg sudah dilakarkan. Minta-minta yang ini, tidaklah lambat benar siapnya tapi yg ke 4 ni untuk 2010 kot. Bunyi lamakan? Tapi kena masuk barisan sebelum boleh diterbitkan.

Hari ini saya teringin bercerita tentang hak.

1. Hak seorang emak kepada anaknya

Bagi saya, emaklah orang yang saya mahu gembirakan. Seboleh mungkin permintaannya saya tunaikan. Emak akhir-akhir ni suka pulak buat renovation. Bahagian dapur di tambah gril. Tanah tepi rumah disimennya supaya mudah untuk diletakkan pasu bunganya. Ruang beranda pula cadangnya nak diletakkan jubin. Sy pun laju bertanya, x boleh bawa masuk ketalah? Mak laju jawab, xpe...nanti mak pasang awning untuk kereta. Hah? Saya layan aje. Tapi sempat saya mengusik... mak nak sambut menantu ke? Mak saya ketawa menjawab, " Dah ada ke calonnya?" Of course... saya jawab dengan gelak tawa sahaja. Emmm....

2. Hak seorang teman kepada temannya

Bagi saya, bila seorang teman gembira maka hak dia untuk kita turut bergembira dengannya. Ucapkan tahniah, doakan kejayaannya. Sebaliknya, kalau kawan kita berduka... you should listen. You should show that u care. Kunci utama berkawan adalah kebolehan untuk mendengar. Untuk memahami walau hanya dgn perubahan nada suara mahupun riak muka.

3. Hak seorang kekasih

Tiada hak untuk memiliki sebenarnya. You can expect and dream whatever you want. BUT in reality... it's still up to the other person, how to react. Kita boleh menjerit sekuat-kuat hati... percayalah, dia masih boleh bersahaja kerana dia tidak mampu mendengar kita or choose not to listen. Dalam bercinta, it's either u have it or u don't! The courage of keep on hoping sometimes can be a silent killer. Emmm.....

3 comments:

RinnTis said...

Tahniah! Good Luck with TLC :)

Lynn Dayana said...

Thank u... Ko g rumah sue sabtu ni? Aku ada janji lain lak.

RinnTis said...

Insyallah pegi. :)