Wednesday, September 17, 2008

Raya datang lagi




Salam,


Ramadhan yang ke 18... sekejap saja masa berlalu meninggalkan kita. Waktu ini rasanya ramai yang sedang sibuk juga memikirkan hari raya yg menjelang tiba. Saya? Emm... balik BP aje.


Baju raya? Saya x buat pun sbb pertengahan tahun aritu ada baju yang dibuat n masih belum dipakai lagi. Baju kurung pun jarang dipakai. Waktu beraya aje. Waktu majlis formal aje. Waktu lain.... hehe... jarang berbaju kurung.


Kuih raya? emmm.... tempah aje. Masa kecik2 dulu ada jugaklah tolong emak terap kuih. Sekarang... saya membantu industri kecil dan sederhana. haha... beli aje! Tapi dgn kawan2 yg boleh dipercayai kemahirannnya!


Duit raya? Kalau dah ada 21 anak sedara, 2 cucu... niat sedekah tu tetap dilakukan. Kaunter saya selalu laris! Haha... semua tak sabar nak salam mak usu!


Lagu raya? Yg paling sy suka lagu Kurung Biru... Sedih sungguh lagu ni. Ya... tetamu dtg tetamu pergi...


Cuti raya? Seminggu kot. Bukan nak ke mana pun. Bukan ada rumah mak mertua yg nak dikunjung. Huhu!


Kad raya? Emmm...biasanya kad raya Pizza Hut memang dapat allocation. Tp seperti biasa...lambat. Dan yg tahun lepas punya pun saya ada lagi! Yalah... zaman dh berubah. sms aje...


Lauk raya? Biasanya kami masak ketupat, ayam masak merah, sambal goreng, lodeh, sambal kacang. Tapi semalam kakak saya berpesan, malam raya tu tolong masakkan dia daging tetel masak kari. Ngidam agaknya!


Haha... baru 18 ramadhan n saya dah cerita tentang raya ya! Sebenarnya... raya juga adalah antara saat2 sepi dalam hidup saya. Tahun ini tahun kedua, tanpa abah. Dan dalam keriuhan, kepenatan kerana membasuh pinggan mangkuk dan gelas2 yg tak pernah tak ada dalam sinki, dalam gurau senda bersama anak saudara, abang dan kakak semua.... rasa sunyi itu tetap ada. Emmm......


3 comments:

Hezzy Azra... said...

Salam Lynn,
Kalau cuti lama2 tu tak tau nak pegi mana... meh la raya umah aku!

Mersik said...

Tak apa, nanti kite dtg ke umah beraya aaa.. tak pun kite keluar ngeteh2 kat BP Walk ka.. hik hik

Rinn said...

Selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin.